غذاهایی برای نخوردن/پرونده

غذاهایی که قرار نیست خورده شوند، در هفته گذشته، قسمتی از اخبار هفته را ساختند. اخباری که نشان می داد پرونده غذاهایی که مردم نباید بخورند از غذاهای حرام گرفته تا غذاهایی که بیمارشان می کند تا بالاترین سطوح تصمیم گیری کشور نیز مطرح شده است.
جرقه آغازین این بحث را حسن بیادی، عضو شورای شهر تهران در یکی از جلسات عمومی این شورا زد که از استانداری برای برخورد با رستورانهای عرضه غذاهای حرام، تشکر کرد.
حسن بیادی با اعلام کشف 160 مرکز توزیع غذای حرام در تهران گفت: " در اروپا سالانه 20 درصد به متقاضیان غذای حلال افزوده می‌شود، با وجود اینکه در کشورهای غربی افراد غیرمسلمان تشویق به خوردن غذای حلال شده‌اند، اما در تهران 160 مرکز توزیع غذای حرام کشف شده است."
رئیس اتحادیه رستوران داران پایتخت در واکنش به این خبر، نکته جالبتری را اظهار کرد.  علی اصغر میرابراهیمی گفت شاید در رستورانهای بی مجوز، خرچنگ عرضه شود.
به بیان دیگر، ناگهان احتمال سرو غذاهایی مانند خرچنگ، لابستر و صدف که مطابق فتوای برخی از مراجع، حرام است در رستوران بدون مجوز پایتخت بالا رفت. غذاهایی که گفته می شود گل سرسبد منوی رستورانهای خارجی است.
آیات اعظامی مانند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله سیستانی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مجتبی تهرانی خوردن گوشت خرچنگ را حرام عنوان کرده اند.
ولی اینطور که از وضعیت سرو غذای حرام در رستورانهای پایتخت بر می آید ظاهرا بسیاری از آنها نمی دانند چرخنگ حرام است.
هنوز پرونده رستوراندارهایی که لابستر و چرخنگ حرام به خورد مردم می دادند، بسته نشده بود، که پای بستنی حرام هم به رسانه ها کشید.
بستنی ای که رستوران برج میلاد فروشنده آن بود و قیمتش هم در برج میلاد، ناقابل، 400 هزار تومان تعیین شد.
مسئول رستوران گردان برج میلاد، با افتخار گفته بود: "با توجه به اینکه قیمت طلا بالا رفته است این بستنی نیز گران تر شده است."  به گفته گل‌رخسار، 2 گرم 30 سوت طلای خوراکی در این بستنی استفاده می‌شود. البته این طلای خوراکی فقط در کشور آلمان تولید می‌شود و باید وارد کشور شود. وی درباره طلای خوراکی اظهار نظر کرده بود: "این طلا به صورت پودر و برگه است و در کشور از هر دوی آن استفاده خواهیم کرد."
اما کسانی که فکر می کردند خوردن این بستنی، نمونه ای از تجمل گرایی است و تجمل گرایی در رستورانی با ارتفاع 435 متر، بد است، از دفتر مقام معظم رهبری استفتاء کردند که جواب آمد: "در صورتی که در ترکیبات این نوع از بستنی از عنصر طلا استفاده شده باشد، خوردن آن حرام است."
این چنین شد که شهرداری هم ترجیح داد به جای فروختن بستنی طلا در برج میلاد، از سرو آن جلوگیری کند.
کار به جایی رسید که برج میلاد، اطلاعیه داد و نوشت: "موضوعات مطرح شده از سوی پیمانکار رستوران گردان درباره سرو نوع خاصی از بستنی به هیچ وجه مورد تایید شهرداری تهران نبوده و نیست و شهرداری تهران از انجام چنین اقداماتی به طور حتم جلوگیری خواهد کرد." وزارت بهداشت هم گفت مجوزی برای خوردن طلا به کسی نداده.
ولی پرونده غذاهایی حرام از سرو چرخنگ تا بستنی طلا به کوتاه آمدن شهرداری تهران ختم نشد، چون وبا آمد و وزارت بهداشت مجبور شد به همه اخطار بدهد بی خیال خوردن سبزی شوند.
بخشنامه ای هم به تمام اغذیه فروشیهای سراسر کشور ابلاغ شد که در آن تاکید شده بود فروختن سالاد و سبزی تخلف است و هر کس این کار را انجام دهد، مجازات می شود. هر چند از شتاب اولیه بحران همه گیری وبا در کشور، بسیار زیاد کاسته شده، ولی پرونده غذاهایی برای نخوردن، به دلایل بهداشتی، هنوز باز است.
منبع خبر آنلاین


**مشترک خوراک زیتون ایرانی 2 (مهندسی صنایع غذایی) شوید**
استفاده از مطالب زيتون ايراني 2 فقط با ذكر صلوات مجاز مي باشد

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر

» ابتدامتن و پیام مورد نظر خود را نویسید.

» سپس در قسمت نظر به عنوان "نام و آدرس اینترنتی را انتخاب کنید.

» نام و آدرس سایت خود را(در صورت وجود)بنویسید.

»گزینه ارسال نظر را فشار دهید.در صورت ارسال موفق نظر شما در کادر زرد رنگ پیام"نظر شما پس از تأیید قابل رؤیت خواهد بود."ظاره خواهد شد.

»لطفافینگلیش ننویسید.

» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.

» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.

با پشتیبانی Blogger.