تاثیر روغن زيتون بر سلامتي



تاریخچه
روغن زیتون، فراورده ای بود که ابتدا مردمان تمدن مینون (تمدنی یونانی در عصر برنز در نواحی مدیترانه ای) آن را تولید می کردند. این روغن برای آنها منشاء ثروت محسوب می شد. این مردمان، گوشت له شده ی میوه ی زیتون را داخل مخزن ثابتی می ریختند و پس از مدتی، روغن زیتون در قسمت بالا جمع می شد و آنها آب و بقیه مواد را از قسمت انتهایی مخزن خارج می کردند.
 

امروزه از روغن زیتون در پخت و پز و همچنین در تهیه ی مواد آرایشی بهداشتی استفاده می کنند. از این روغن صابون هم تهیه می نمایند. البته روغن زیتون را در صنایع دارویی و همچنین به عنوان سوخت چراغ های نفتی هم به کار می برند.

اثرات روغن زیتون بر سلامتی

روغن زیتون
تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه دو قاشق غذا خوری (23 گرم) روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد که این امر، به دلیل وجود چربی های اشباع نشده در این روغن است.
بنابراین برای جلوگیری از
ابتلا به این بیماری، بهتر است که به جای چربی های اشباع شده از روغن زیتون استفاده شود تا میزان مصرف کالری روزانه از حد لازم بیشتر نباشد. همچنین روغن گردو و اسید چرب امگاــ3 که در گوشت ماهی و سبزیجات وجود دارد همچون روغن زیتون، اسیدهای چرب اشباع نشده دارند و بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی مفیدند.
Gروش نگهداري روغن زيتون : روغن زيتون به سرعت و سهولت در مقابل نور ، هوا و گرما فاسد مي شود لذا بايد در زيرزمين هاي خشك نگهداري شود . سرما و حرارت زياد هر دو زيان‌آور است . بهترين درجه‌ي حرارت 12 الي 15 درجه سانتي گراد است . روغن زيتوني كه هنوز ترش نشده اگر به خوبي صاف شود ديرتر فاسد مي گردد .
ارزش پزشكي :
 در اينكه روغن زيتون روغني مفيد و سالمي است جاي هيچ شكي نيست اما مسئله ارتباط آن را با تصلب شرايين و افزايش كلسترول خون جاي بررسي دارد اما آنچه گفته‌اند و مشاهدات نشان مي دهد نمايانگر آن است كه افراد ساكن مديترانه‌اي كه از روغن تغذيه مي كنند كلسترول خون پايين تري نسبت به افرادي كه روغن حيواني مصرف مي كنند دارند ويتامين E موجود در روغن ارزش بيولوژيكي و كيفي خاصي به روغن زيتون داده است كه حاوي 75 الي 80درصد آلفاتوكوفرول است 6درصد بتاتوكوفرول 15درصد گاماتوكوفرول مي باشد . روغن زيتون داراي مقدار زيادي اسيد اولئيك (72درصد) اين مطالب يعني اينكه روغن زيتون منبع خوبي براي تأمين انرژي بدن و نيز جلوگيري كننده از بيماريهاي قلبي است . روغن زيتون منبع خوبي براي اسيد لينولئيك نيز مي باشد . كمبود اين اسيد در كودكان منجربه التهاب پوست و امراض پوستي مي شود . بنابراين اسيد لينولئيك از نظر بيولوژيكي بسيار فعال است . در بدن انسان ماده‌اي به نام پوستا كلاندين مي‌سازد كه هم از رسوب چربي در شريانها جلوگيري مي كند و هم باعث افزايش كلسترول خوب بدن مي‌شود با اين اوصاف يكي از مواد حياتي براي زنده ماندن انسان است . در ضمن با مصرف روغن زيتون از ضخم معده جلوگيري شده و از بافت مخاط آن محافظت مي‌شود . روغن زيتون در مقابل با روغن‌هاي حيواني اسباب كاهش كلسترول بد را فراهم مي‌كند .
اين روغن به علت توان مقاومت در مقابل حرارت‌هاي بالا مناسب‌ترين روغن براي سرخ كردن مي‌باشد بهترين استفاده از روغن زيتون استفاده از روغن خام يا بكر (تصفيه نشده) مي‌باشد .        
ارزش پزشكي روغن زيتون
سلامتی با روغن یتون

سالهاست دانشمندان بر اين باورند كه روغن زيتون در پيشگيري از سرطان پستان كمك مي‌كند تجربيات آزمايشگاهي ( شيمي آزمايشگاهي ) نشان مي‌دهد كه مهمترين اسيد چرب غيراشباع با يك باند دوگانه در روغن زيتون اسيد اولئيك است اين اسيد چرب ژن‌هاي ايجاد كننده سرطان پستان را سركوب مي‌كند . مطالعات نشان مي‌دهد كه شيوع سرطان پستان در ميان مردم نواحي مديترانه كمتر است زيرا مقادير زيادي روغن زيتون توليد و توسط مردم مصرف مي‌شود . در بيش از يك پنجم از مبتلايان به سرطان پستان مقدار ژن Her – 2nueزياد است . هر چه Her – 2nue بيشتر سرطان وخيم‌تر و شيمي درماني اثر كمتري خواهد داشت . اسيد اولئيك ، اسيد غالب زيتون قادر است سطح آن را به 46% كاهش دهد . اين اسيد چرب اثر بخشي داروهايي را كه هدف اصلي آنها سركوب Her – 2nue مي‌باشد سركوب مي‌كند .
  اثر مقابله‌اي خوبي با بيماري پاركينسون دارد ( پاركينسون بيماري عصبي پيش رونده است ) چون روغن زيتون داراي تك غيراشباع است و نيز يك منبع غيربراي ويتامين E .



0 دیدگاه:

ارسال یک نظر

» ابتدامتن و پیام مورد نظر خود را نویسید.

» سپس در قسمت نظر به عنوان "نام و آدرس اینترنتی را انتخاب کنید.

» نام و آدرس سایت خود را(در صورت وجود)بنویسید.

»گزینه ارسال نظر را فشار دهید.در صورت ارسال موفق نظر شما در کادر زرد رنگ پیام"نظر شما پس از تأیید قابل رؤیت خواهد بود."ظاره خواهد شد.

»لطفافینگلیش ننویسید.

» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.

» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.

با پشتیبانی Blogger.