نوشابه انرژی زا (قسمت اول)


جوان هایی که امروزه به باشگاه های ورزشی می شوند تا به اصطلاح خودشان، هیکل بسازند، معمولا یکی از این نوشابه‌های انرژی‌زا در دستشان وجود دارد. برخی از آنها هم که بدون نوشیدن هر روزه آنها نمی‌توانند زندگی کنند یا حتی آنان که دوست دارند تمام طول شب و روز را یک سره سرحال و پر انرژی باشند، به شدت به این قوطی ها وابسته‌اند.
بد نیست بدانیم این نوشابه‌ها که به تازگی بسیار پر طرفدار شده‌اند از کجا آمده اند و از چه چیز تشکیل شده‌اند؟


نوشابه ی انرژی ‌زا همانطور که از اسمش پیداست، باید به شما انرژی مضاعف بدهد، اما دقت در اجزای تشکیل دهنده آن حقایق دیگری را هم آشکار می‌کند.
این نوشابه‌ گرچه حاوی انرژی است، اما به طور خاص از کافئین و شکر تشکیل شده‌ است و در واقع این انرژی به بدترین شکل موجود برای افراد تولید می‌شود.
یک قوطی نوشابه‌ی انرژی‌زا معمولا 80 میلی گرم کافئین (دقیقا به اندازه کافئین موجود در یک فنجان قهوه) دارد که بسیار زیاد است، در حالی که یک قوطی سودا(نوشابه گازدار) به طور متوسط 18 تا 48 میلی گرم کافئین دارد.
نوشابه های انرژی‌زا مقدار زیادی کافئین و شکر دارند تا بتوانند به اصطلاح انرژی تولید کنند و برای افرادی ساخته شده اند که می خواهند در سر تا سر روز، بیش از حد انرژی داشته باشند.
بر اساس گزارش انستیتو مارین هیچ دلیل علمی برای یافتن این موضوع که المانهای بدون کافیین در این نوع نوشابه‌ها به بالا بردن فعالیت مغزی یا فیزیکی کمک کنند وجود ندارد. بنابراین کافیین تنها مورد یافت شده در این نوع نوشابه‌ها می‌باشد که به بالا بردن فرایندهای مغزی و جسمی کمک می‌کند.

تاریخچه
نوشابه‌های انرژی زا اولین بار در اسکاتلند در فرمی به نام Irn-Bru در سال 1901 ساخته شد
در کشور ژاپن قدمت اين نوشابه ها به سال1960 برمي گردد، در آن زمان اين نوشيدني در بطري هاي دارو به فروش مي رسيد. آندسته از کارگران ژاپني که مجبور بودند شب ها بيدار بمانند از آن استفاده مي کردند. لازم به ذکر است که اوايل قرن21، افزيش تعداد و نوع اين نوع نوشابه ها، بازار نوشابه هاي الکلي را تحت تاثير قرار داد.

در کره جنوبی محصول genki drinks نوعی نوشابه انرژی زا می‌باشد که در مجموعه salaryman قرار داده شده و به فروش می‌رسد
در انگلستان، Lucozade Energy در سال 1929 به عنوان یک داروی بیمارستانی برای احیا به کار می‌رفته که در اوایل دهه 1980 این نوع دارو به مدلی از مایع تحت عنوان بازیافتن انرژی از دست داده شده تغییر داده شد.
در سال 1994، اولین نوشابه انرژی زای اروپایی، با نام Power Hourse ساخت یک کمپانی اتریشی وارد بازار شد. این نوشابه در بسیاری از کشورها هنوز به فروش می رشد، اگرچه رقیب این کمپانی که ان نیز اتریشی می‌باشد Red Bull را وارد بازار کرد و Power Hourse فروش سابق خود را از دست داد. در سال 1995، کارخانه Pepsi نوشابه‌ای با نام Josta که اولین نوشابه انرژی زای آمریکایی بود را وارد بازار کرد. Red Bull در سال 1997 به آمریکا معرفی شد و حدوداً 47% از سهم بازار این نوع نوشابه‌ها در آمریکا را در دست گرفت. در سال 2001، فروش نوشابه‌های انرژی زا در آمریکا به 8 میلیون در سال (فقط خورده فروشی) رسید. 5 سال پس از ان در هر سال رشدی 5% ایی برای این نوع نوشابه وجود داشته و در سال 2005 ،3 میلیارد دلار از این نوع نوشابه در این کشور به فروش رفته است. نوشابه‌های انرژی زای رژیمی نرخ فروشی دو برابر انواع عادی خود دارند که تخمین شده شده که در سال 2006 این میزان به 4 میلیارد دلار برسد. Goldman Sachs و Mintel پیش بینی نموده اند که بازار فروش نوشابه‌های انرژی زا در سال 2010 به 10 میلیارد دلار برسد.کمپانی های عظیمی مثل Pepsi،Coca-Cola, Molsonو Labatt کوشش کرده اند که از ابداعات کمپانی های کوچک در این رابطه بهره بگیرند. نوشابه‌های انرژی زا همچنان به عنوان ادغام شونده با محصولات الکلی رایج هستند. این نوع نوشابه‌ها معمولاً برا ی اقرا جوان بسیار جذب کننده می‌باشند. حدوداً 65% از کسانی که از این نوع نوشابه‌ها استفاده می‌کنند زیر 35 سال سن دارند، 65% از مردان خریدار این نوع نوشابه‌ها هستند.

0 دیدگاه:

ارسال یک نظر

» ابتدامتن و پیام مورد نظر خود را نویسید.

» سپس در قسمت نظر به عنوان "نام و آدرس اینترنتی را انتخاب کنید.

» نام و آدرس سایت خود را(در صورت وجود)بنویسید.

»گزینه ارسال نظر را فشار دهید.در صورت ارسال موفق نظر شما در کادر زرد رنگ پیام"نظر شما پس از تأیید قابل رؤیت خواهد بود."ظاره خواهد شد.

»لطفافینگلیش ننویسید.

» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.

» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.

با پشتیبانی Blogger.